Navigation

Uit de Praktijk – Leerkracht Pleun van Dongen

“Nu het DNA van De Noordwijkse Methode steeds meer door m’n bloed begint te stromen, gaat het me steeds beter af, waardoor ik van begin tot eind met enorm veel plezier en energie met het onderwijs bezig ben. Precies waarom ik voor de klas ben gaan staan! ”

 

Mijn buik kriebelt van plezier
Vanmiddag was het keuze-atelier en had ik een groepje kinderen van groep 3 tot en met 8 in de klas. Ik geniet van ieder keuze-atelier wat ik mag doen: niet alleen mag ik zelf lessen uit een vakgebied geven die ik tof vind, maar ik heb ook kinderen in mijn klas zitten die zelf net zo enthousiast worden van de activiteiten.

 

Op zoek naar een methode voor de zaakvakken die de kinderen wel motiveert
Drie jaar geleden wilden we met OBS De Kameleon graag in thema’s gaan werken. We merkten dat de methode lessen aardrijkskunde/geschiedenis/natuurkunde niet aansloten bij de kinderen: de teksten waren te lastig om te lezen, de opdrachten (daardoor) te moeilijk. De lessen sloten totaal niet aan bij hun niveau en belevingswereld. Iedere les weer was het ellende: ongemotiveerde kinderen, die zich verveelden en daarom ongewenst gedrag vertoonden.

 

Begeleiding vanuit De Noordwijkse Methode
Maar besluiten dat we in thema’s gaan werken is makkelijker gezegd dan gedaan. We vonden het moeilijk om goede lessen neer te zetten en hierbij aan te sluiten bij de SLO doelen. Toen kwam De Noordwijkse Methode: precies wat we zochten. Gestructureerd themaonderwijs, waarbij we niet alleen bij de SLO doelen aansluiten, maar ook bij de kinderen. Frum kwam op school en hielp ons tijdens vele studiedagen voor de voorbereidingen heen. Ook Inge kwam regelmatig feedback geven op onze voorbereidingen. Deze studiedagen zijn heel fijn: het stukje herhaling en verdieping om ons handelen als leerkracht te verbeteren geeft veel zelfvertrouwen. Maar: het geeft ook veel energie en plezier.

 

Plezier en energie
Net als het lesgeven volgens De Noordwijkse Methode overigens! Het plezier begint bij mij al met het afspreken van de thema’s. Meteen beginnen een hoop ideeën te stromen in mijn hoofd en kan ik niet wachten tot de thema-opening. Met het team bespreken we wie welke lessen geeft, kijken we naar het rooster en helpen we elkaar met ideeën. Met een lijst lessuggesties en een hoofd vol activiteiten ga ik mijn lessen voorbereiden. Ik merk dat dit steeds vlotter gaat: we zijn nu ruim een jaar bezig met De Noordwijkse Methode en het gebruiken van het voorbereidingsformulier gaat me steeds beter af. Ik vind dat mijn lessen leuker, maar vooral leerzamer worden en dat ik kwalitatief goede activiteiten neer kan zetten. Een ‘ouderwetse’ methode is er niets bij!

 

Kindgesprekken
Ook de kindgesprekken zijn super fijn. Door met kinderen in gesprek te gaan over hun leerdoelen, heb ik niet alleen gemotiveerde kinderen tijdens de themalessen in de klas, maar ook bij de taal- en rekenlessen. Ik heb nu zelfs plezier in het voeren van rapportgesprekken!

 

Leergierige kinderen
De kinderen beleven ook veel plezier aan de thema’s. De lessen sluiten nu veel beter aan bij
hun niveau en hun interesses. We hebben leergierigere kinderen in de klas, die graag
themalessen krijgen. De lessen zijn afwisselender en vrijer voor ze. Precies waar ze behoefte
aan hebben.

 

DNA van De Noordwijkse Methode
Ik raak nog enthousiaster: nu het DNA van De Noordwijkse Methode steeds meer door m’n
bloed begint te stromen! Het gaat mij steeds beter af waardoor ik met enorm veel plezier en
energie met het onderwijs bezig ben. Precies waarom ik voor de klas ben gaan staan!

Ontvang onze gratis lesinspiratie

Graag delen we met jullie onze lesideeën, actuele ontwikkelingen en tips die je gelijk kunt toepassen in de praktijk.