Uit de praktijk – Leerkracht Inge Sluijs
“Ik word er zo blij van als ik zie dat iedereen zo hard aan het werk is en ze samen zoveel leren, zonder dat ik als leerkracht alle informatie aan de kinderen hoef te geven. Dit is naar mijn idee hoe het onderwijs hoort te zijn. ”
Bij mijn werk als trainer voor De Noordwijkse Methode mag ik veel scholen begeleiden in het voorbereiden van hun thema’s. Dit is erg interessant om te doen, omdat je bij iedere leerkracht weer hele andere lessen ziet ontstaan. Iedereen maakt zijn atelier eigen, dat maakt het werken met De Noordwijkse Methode zo leuk!
Werken vanuit de leerdoelen
Zelf werk ik in mijn klas ook met De Noordwijkse Methode. Dit is voor mij een verademing. Ik begon de methode voor het zaakvakonderwijs die we destijds op school gebruikten al steeds meer los te laten, echter was het nog best lastig om zelf te bepalen wat de leerlingen wel en niet hoefden te weten vanuit al die teksten. Het was voor mij dan ook een verademing dat je bij De Noordwijkse Methode werkt vanuit de doelen. Per vak is er een overzichtelijke lijst gemaakt met onderwerpen die op de basisschool moeten zijn aangeboden. Wij merken dat op de meeste scholen het zelfs lukt om deze doelen zowel in groep 3,4,5 als in groep 6,7,8 aan bod te laten komen. Vanuit deze lijst ga je als leerkracht zelf je lessen samenstellen. Dit hoef je echter niet alleen te doen. Per jaar wordt de school begeleid tijdens meerdere studiedagen. Je gaat dan samen met je collega’s brainstormen en naast het leren van nieuwe onderwerpen is er tijdens de studiedag ook voldoende tijd om je lessen uit te werken. Hierbij kun je met collega’s uitwisselen en is er ook altijd iemand van De Noordwijkse Methode aanwezig om je één op één te begeleiden.
De Denkbubbels
Nadat ik de kennisdoelen heb gekozen, ga ik de inzichtdoelen bepalen. Deze doelen horen bij De Denkbubbels van De Noordwijkse Methode. Dit zijn vragen waardoor kinderen zelf meer na gaan denken over de wereld om hun heen. De kinderen staan dus meer ‘aan’ en ze zijn ook heel leergierig en gemotiveerd. Ik zorg er tijdens mijn atelier voor dat er steeds een andere Denkbubbel centraal staat, echter merk ik dat kinderen de denkbubbels al snel eigen maken en dat het een manier van denken is die je ook bij andere vakken terug ziet komen. Vooral de Denkbubbel persoonlijke relevantie vind ik erg waardevol. Kinderen gaan hierbij nadenken wat het onderwerp met hunzelf te maken heeft. Dit maakt het voor kinderen duidelijker waarom ze al deze doelen op de basisschool moeten leren.
Bij deze denkbubbels zijn er allerlei werkvormen uitgewerkt die je als leerkracht goed kunt gebruiken bij het uitwerken van je ateliers. Naast de creatieve werkvormen vind ik het in de ateliers heel fijn om werkvormen te kiezen waarmee je de kinderen extra laat oefenen met begrijpend lezen, taal of rekenen. De kinderen hebben doordat het aan het thema is gekoppeld bijna niet door dat ze hier extra mee aan het oefenen zijn, dit is mooi om te zien.
Lesgeven in verschillende klassen
Als leerkracht geef je je atelier in verschillende klassen. Dit vind ik een fijne manier van werken, omdat je hierdoor je eigen lessen ook blijft verbeteren. Ook is het erg leuk om te zien dat een onderwerp in een andere klas weer heel anders kan worden opgepakt. Het is leuk om in te spelen op de verhalen en ideeën van de kinderen en hier ook ruimte voor te hebben.
Reacties van ouders en kinderen
De kinderen zijn zeer enthousiast over de lessen en worden er altijd heel erg blij van als het atelier weer op het rooster staat. Ook van ouders hoor ik terug dat de kinderen thuis ook erg enthousiast over de thema’s spreken. Ik merk dat de kinderen echt een hele andere houding hebben gekregen. Ze zijn veel meer betrokken en gemotiveerd! De kinderen zijn tijdens de ateliers heel enthousiast met ontzettend veel werkvormen bezig. Als leerkracht heb ik tijdens mijn lessen nu steeds vaker de tijd om de kinderen te observeren. Ik word er zo blij van als ik zie dat iedereen zo hard aan het werk is en ze samen zoveel leren, zonder dat ik als leerkracht alle informatie aan de kinderen hoef te geven. Dit is naar mijn idee hoe het onderwijs hoort te zijn.