Interview met Mascha Bouma, leerkracht en atelierteamlid op Basisschool De Ark in Heemstede.

Kun je kort vertellen op welke manier je werkt met De Noordwijkse Methode?

In 2015, zijn wij met onze basisschool De Ark in Heemstede ook met de Noordwijkse Methode begonnen. In het begin was ik een klein beetje huiverig voor de toch wel grote verandering, maar samen met onze enthousiaste schoolleider en diverse collega’s, werd ik al gauw een heel enthousiaste kartrekker.

Inmiddels zit ik al flink wat jaar in het atelierteam: met vier collega’s coördineren we de thema’s op onze school. Samen bereiden we de studiedagen voor en zorgen we dat alle praktische zaken goed lopen. Denk dan aan een opening van het thema, een afsluiting, ouderbetrokkenheid, kerndoelen bijhouden, een themawand maken, een huiswerkopdracht bedenken, excursies en gastlessen en nog veel meer. Ook bewaken we de kwaliteit van de lessen, volgen we de actuele ontwikkelingen en zorgen we dat we de standaard hoog houden.

Daarnaast heb ik inmiddels ook diverse leerkrachten op andere Noordwijkse Methodescholen getraind en gecoacht in het werken met de Noordwijkse Methode. Iets wat ik heel leuk vind, want inmiddels heb ik behoorlijk wat praktijkervaring.

 

Wat merk je aan de leerlingen in het werken met De Noordwijkse Methode?

Sinds we zijn gaan werken met de Noordwijkse Methode is de betrokkenheid van de leerlingen enorm gegroeid. Dat ging niet in één keer; de kinderen moesten echt wel even wennen aan de manier van werken. Maar al vrij snel merkten we dat kinderen veel meer betrokken waren, eigenaar werden van hun eigen leerproces en veel gemotiveerder waren om zelf dingen te ontdekken. Een supergave ontwikkeling!

 

Hoe heeft De Noordwijkse Methode jouw manier van lesgeven beïnvloed?

Hoewel het voorbereiden van de lessen wel wat tijd kost, is het zeer inspirerend om je te verdiepen in het onderwerp van je vakatelier. Je weet dan zelf echt veel van het onderwerp af en daardoor word je automatisch ook een enthousiastere leerkracht. Dat enthousiasme breng je dan over op de kinderen, die dan op hun beurt er ook weer helemaal zin in krijgen.

Hiermee wil ik trouwens helemaal niet zeggen dat je alwetend moet zijn. Dat wat je niet weet, ontdek je samen met de kinderen. Al modelend ga je dan op zoek naar de juiste informatie. Ik stap dan ook meer in een coachende rol en dat vind ik erg leuk.

Het is ook zeker goed voor het team om samen de thema’s voor te bereiden. Er is een soort saamhorigheid ontstaan die er eerst nog niet was. Dat de hele school met hetzelfde thema bezig is, maakt dat er bij de kinderen ook een soort saamhorigheid ontstaat.

 

Meer betrokkenheid van de kinderen!

De kinderen kijken echt uit naar de atelierlessen en zijn eigenlijk vaak de hele les actief aan het leren. Ze hebben ook vaak mogelijkheden om (deel)onderwerpen of werkvormen te kiezen. Hierdoor ervaren ze ook veel eigenaarschap.

 

Werken vanuit doelen (zonder cijfers)

Het is leuk om te zien dat de kinderen vaak de doelen weten, zonder dat ze getoetst worden. De opdrachten die we bedenken, bevatten altijd eisen waaraan de kinderen moeten voldoen. Hierdoor worden de doelen bijna automatisch gehaald en zijn ze gemotiveerd om de doelen te halen.

 

Als leerkracht ken je alle kinderen op school

Het feit dat je door het geven van de ateliers, meer kinderen bent gaan kennen vind ik een prachtig neveneffect. We weten van elkaar wie de kinderen zijn en dat maakt dat wanneer er problemen zijn met een kind, we heel fijn feedback kunnen vragen aan elkaar. “Hoe doe jij dat met haar? Bij mij luistert hij niet, wat doe jij om te zorgen dat hij luistert? Ik zie bij jou altijd een heel gemotiveerd kind, wat doe jij om te zorgen dat hij zo gemotiveerd is?”

 

Enthousiasme bij de collega’s:

In de ateliers kunnen onze leerkrachten werken vanuit hun talent of interessegebied. Daardoor zijn de lessen kwalitatief goed en weten ze de kinderen helemaal mee te nemen in het onderwerp.

 

Gedrag van kinderen is veranderd

Doordat de kinderen meer vrijheid en meer uitdaging krijgen en andere talenten worden aangeboord dan in “gewone” lessen, voelen ze meer eigen verantwoordelijkheid. Hierdoor verandert hun gedrag mee in positieve zin.

 

Hoe zie je coöperatief en actief leren terug in de lessen van De Noordwijkse Methode en wat voor effect heeft dit op de kinderen? 

De kinderen moeten heel vaak samenwerken aan een opdracht en we proberen te variëren met wie ze dit doen. Soms kiezen ze zelf, soms kiezen wij.
We gebruiken veel verschillende coöperatieve werkvormen en met elkaar houden we in de gaten dat we hierin variëren. Hierdoor hebben de kinderen geleerd om goed met elkaar samen te werken. Natuurlijk botsen ze heus wel eens met elkaar, maar over het algemeen gaat dit goed.

 

Wat zou je tegen andere scholen zeggen die overwegen om de Noordwijkse Methode te implementeren?

Ik zou het zeker aanbevelen om met de Noordwijkse Methode te gaan werken!

Meer betrokkenheid bij de kinderen, collega’s. Kinderen die mogen werken vanuit hun talent. We kennen elkaars kinderen en kunnen elkaar daardoor beter helpen. Er is een positieve gedragsverandering bij de kinderen ontstaan en er is meer eigenaarschap. De kinderen ontwikkelen zich tot kritische denkers. Er is meer saamhorigheid doordat de hele school werkt met hetzelfde thema, en nog veel meer: Doen dus!

 

Scroll naar boven