De methode

De Noordwijkse Methode biedt scholen alle ingrediënten waarmee teams zelf hun onderwijs vorm kunnen geven.

Hierdoor kunnen leerkrachten optimaal hun eigen talenten en de talenten van de kinderen tot ontwikkeling brengen. 

De Noordwijkse Methode is gebaseerd op universele leerprincipes, evidence based leerstrategieën en wetenschappelijke inzichten. De onderdelen van De Noordwijkse Methode kunnen als bouwstenen aangepast worden aan de mogelijkheden die een school en haar leerlingen hebben. Je bouwt als school je eigen onderwijs, zonder dat je het wiel hoeft uit te vinden.

Waarom De Noordwijkse Methode

Er is veel wetenschappelijke kennis over leren en hersenontwikkeling. Hiervan zie je op scholen echter niet altijd evenveel terug. Daarnaast vragen internationalisering, ICT, economische en politieke verschuivingen en ontwikkelingen als artificiële intelligentie om andere vaardigheden dan traditioneel op scholen worden onderwezen. De Noordwijkse Methode is gebaseerd op universele leerprincipes, evidence based leerstrategieën en wetenschappelijke inzichten. De onderdelen van De Noordwijkse Methode kunnen als bouwstenen aangepast worden aan de mogelijkheden die een school en haar leerlingen hebben. Je bouwt als school je eigen onderwijs, zonder dat je het wiel hoeft uit te vinden. In 2005 is De Noordwijkse Methode ontwikkeld, juist om deze aspecten te integreren in het onderwijs. De Noordwijkse Methode is het enige curriculum in Nederland met een doorlopende leerlijn van 2-12 jaar. Daarmee is ze ook heel geschikt voor IKC’s. Inmiddels werken meer dan 30 scholen volledig, en meer dan 100 scholen met onderdelen van De Noordwijkse Methode. De Noordwijkse Methode is gebaseerd op universele leerprincipes, die als maatwerk aangepast kunnen worden aan de mogelijkheden van de school, de leerlingen en het team.
Door met De Noordwijkse Methode te werken wordt leren leuker, effectiever en efficiënter: Kinderen kijken uit naar de atelierlessen en kunnen op allerlei manieren leren. Leerkrachten komen in hun kracht te staan en hebben de regie van hun onderwijs terug. Teams gaan meer samenwerken en versterken elkaars talenten. Er ontstaat veel vrijheid om eigen keuzes te maken, gekoppeld aan een duidelijk overzicht. Kortom, er zijn veel redenen om voor De Noordwijkse Methode te kiezen!

Wat is De Noordwijkse Methode?

Het doel van de Noordwijkse Methode is om kinderen te laten schitteren met hun eigen talenten, zodat ze van daaruit een positieve bijdrage kunnen leveren aan de wereld om hen heen en ontwerper worden van de wereld van de toekomst.

Door kennis te maken met de wereld, leer je nadenken over jezelf. Dit is een belangrijk aspect van het onderwijs in De Noordwijkse Methode: Je weet pas wat je ergens van vindt, je weet pas wat je kunt en wat je wilt, als je er een keer mee kennis hebt gemaakt. Excursies en gastlessen kun je integreren in je lessen en we bieden een grote variëteit aan actieve en coöperatieve werkvormen.

Hierbij onderscheiden we de onderstaande principes:

Kennis:

“Ik heb een brede algemene ontwikkeling”
Kennis maken met de wereld om je heen

Inzicht:

“Ik weet wie ik ben en wat ik wil”
Talenten en interesses ontdekken en ontwikkelen, reflectie op jezelf en de wereld

Vaardigheden:

“Ik kan op een positieve manier bijdragen aan de wereld om mij heen”
Hoe pas je je kennis en inzicht toe op je leven, je leren en de omgang met de mensen om je heen: persoonlijke en sociale vaardigheden, leervaardigheden

De Noordwijkse Methode in de praktijk

Denkbubbels

Als je aan het denken bent, dan ben je aan het leren. Je hersenen maken nieuwe verbindingen. Door vanaf jongs af aan Denkbubbelvragen te koppelen aan alle activiteiten wordt vragen stellen een vaste gewoonte en worden kinderen kritische denkers in deze tijd van informatie overvloed.

Bouwstenen

De atelierlessen bestaan uit dezelfde stappen van het Fundamenteel Leer Model. Als leerkracht kun je bij elke stap kiezen wat het beste past voor jou of jouw groep. De Noordwijkse Methode geeft hier allerlei suggesties voor maar je kunt ook volledig eigen ideeën integreren in je lessen.

Vraag en aanbod

Als leerkracht help je de kinderen om kennis te maken met de wereld en alle mogelijkheden die deze biedt. Je biedt ze inspiratie met een verhaal, filmpje, excursie of ontdekactiviteit. Vervolgens kunnen de kinderen vragen stellen waardoor je het aanbod hierop kunt aanpassen. Hierdoor is er een circulair verband tussen aanbod en vraag.

Thema met de hele school

Groep 1 tot en met 8 werken aan hetzelfde thema. De onderbouw doet dit in de eigen groep aan de hand van twee deelthema’s. De middenbouw en bovenbouw leren tijdens het thema in vakateliers waarbij elke leerkracht een eigen specialisatie heeft.

Afbeelding4

“Legoblokken” waarmee leerkrachten lessen ontwerpen: structuur voor optimale vrijheid.

Het uitgangspunt van de atelierlessen is om de kinderen te motiveren om zoveel mogelijk te willen leren en hun natuurlijke nieuwsgierigheid te prikkelen. Het doel is dat ze een brede algemene kennis, inzicht en vaardigheden ontwikkelen.

De Noordwijkse Methode heeft daarom een alternatief model ontwikkeld voor de standaard tekstboek-werkboek- proefwerk cyclus: Dit noemen we het Het Fundamenteel Leer Model. Aan de hand van het Fundamenteel Leer Model worden onze lessen vorm gegeven. Hiermee wordt ook structuur geboden voor optimale vrijheid, waarbij de leerkrachten duidelijk overzicht hebben van de doelen die de kinderen moeten beheersen.

  1. De eerste stap van het ontwerpen van de lessen begint met het vaststellen van de kerndoelen en de onderwerpen van de les.
  2. De tweede stap is om de kinderen te inspireren met nieuwe informatie. Deze stap bestaat uit twee delen: Het begint met nieuwsgierigheid prikkelen en voorkennis activeren. Daarna volgt het aanbieden van nieuwe kennis. Dit kan een hoofdstuk uit een boek zijn, een film, een excursie, een verhaal of zelf iets.

  3. De derde stap is dat je ze hierover vragen stelt, en de kinderen gaan zelf ook vragen Je gebruikt hiervoor de Denkbubbels. Je stelt hierbij inzichtdoelen: Bijvoorbeeld: de kinderen leren kritisch informatie verwerken of verbanden leggen, of perspectief nemen. Hierbij hoort ook altijd de persoonlijke relevantie van het onderwerp: Wat heeft dit onderwerp met mij te maken? Wat is mijn mening over dit onderwerp en wat zou ik ermee willen of kunnen? (De Denkbubbels staan hieronder uitgebreid uitgelegd).

  4. De vierde stap is de toepassing, de werkvorm die je kiest: Hierbij ga je vaardigheden doelen stellen. Je kunt denken aan taal- of rekendoelen, digitale geletterdheid-doelen, maar ook samenwerken, een presentatie geven, een werkstuk

  5. De vijfde stap is de reflectie op het Hierbij kijk je procesgericht: Wat heb je geleerd? Wat ging er goed, wat ging er minder, Wat vond je leuk, wat vond je minder leuk, wat zou je nog willen leren over dit onderwerp. Daarnaast evalueer je productgericht de kennis, inzicht en vaardighedendoelen van de kinderen aan de hand van hun werk: In hun werk moeten de kennis, inzicht en vaardighedendoelen zichtbaar zijn.

De Denkbubbels

De Denkbubbels sluiten volledig aan bij de zogenaamde 21st century skills. Binnen De Noordwijkse Methode leren kinderen vanaf de kleuterleeftijd om kritische denkers te worden. De Denkbubbels zijn onderdeel van de lesopzetten die de leerkrachten maken met het Fundamenteel leermodel. 

De volgende denkstrategieën worden getraind met behulp van de Denkbubbels: 

  1. Onthouden en begrijpen 
  2. Onderzoeken en informatie verwerken 
  3. Verbanden leggen en oorzaak-gevolg relaties herkennen 
  4. Perspectief nemen en empathisch vermogen 
  5. Creatief denken en probleemoplossend vermogen 
  6. Persoonlijke relevantie 
  7. Waardebepaling

Per denkbubbel hebben we werkvormen uitgewerkt op het gebied van mondelinge en schriftelijke taal, woordenschat, rekenen, kunst, muziek, theater en ICT. Deze werkvormen helpen je om fantastische lessen te ontwerpen!

“We werken nu echt als een team samen, dit is een enorme winst! Het werken met De Noordwijkse Methode heeft dan ook gezorgd voor een grote cultuuromslag! Dit heeft een positief effect op de leerlingen groei!
Carlina van den Heuvel

Directeur, KBS De Viersprong

Aandacht en de Gouden Schoolregels

Bij het aanbieden van veel verschillende leermogelijkheden in de ateliers, hoort ook aandacht voor het welbevinden, betrokkenheid, relatie en autonomie van de kinderen. De Noordwijkse Methode beschouwt aandacht als de basis voor al het leren. Dit komt terug in de praktische uitwerking van begrippen als eigenaarschap en eigen verantwoordelijkheid, pedagogische en didactische vaardigheden, gesprekstechnieken, sociale vaardigheden, beleefdheid, normen en waarden, persoonlijk leiderschap en de driehoek ouders-kind-school.

Voor de kinderen heeft De Noordwijkse Methode dit vertaald naar de 6 Gouden Schoolregels. Deze Gouden Schoolregels en de uitwerking hiervan vormen de basis waarop de kinderen en de leerkrachten met zichzelf en elkaar omgaan, hoe ze vaardigheden in de lessen integreren en wat er wordt geleerd in de wekelijkse persoonlijke en sociale vaardighedenles.

Het portfolio en de gesprekkencyclus

Kinderen worden actief betrokken bij hun leerdoelen in de portfoliogesprekken om hun eigenaarschap en zelfsturing te versterken. Deze gesprekken vinden vier keer per jaar plaats met ouders, kind en leerkracht. Met elkaar wordt dan afgesproken aan welke doelen een kind gaat werken en welke stappen daarvoor nodig zijn. Dit komt vervolgens terug in de dagelijkse praktijk van de kinderen op school. Daarnaast krijgen de kinderen twee keer per jaar een portfolio waarin hun resultaten voor taal en rekenen, hun doelen in de ateliers, reflecties van de kinderen zelf en hun werk te zien zijn.

De Noordwijkse Methode op jouw school?

Scroll naar boven